Friday, October 23, 2009

From "Eleftheros Typos" Newspaper

Monday 18 May 2009
by Natalia Andrikopoulos
http://www.e-tipos.com/newsitem?id=90191

«The victory of the young Norwegian violinist is an artistic upgrade for Eurovision»

Once upon a time there was a kitsch festival with disgusting monsters, topless centaurs, amazons, rude chickens and clowns [it's about the 2006 ESC, hosted in Athens]. But then this boy came [Alexander Rybak], played his violin, and drove all these creatures away for the next century. That was an improvement for this contest, which evolved into a Fairytale. [...]

This year's winner is music itself. Alexander Rybak's victory has achieved more than just bringing the ESC to the country of fjords. It marked the end of an era - when exaggerating impression used to defeat genuine and simple music. The high scores of Iceland (ranked 2nd), England (5th), France (8th), Bosnia-Herzegovina (9th) lead to the same conclusion. Alexander Rybak has promoted an artistic upgrade for this contest, usually associated with the pop subculture. The combination of audience and judge voting managed to restore the balance end restrain "ridiculous" entries from winning.

"I won because I had a story to tell". That's what this boy said, leaving everybody seeking "hit recipes" out of arguments. According to his statements, this song combines the melancholy he has inherited from his motherland, Belarus, the joy of Norway and a love story. He has broken all previous records in the history of the contest. [...]

Despite the negative attitude of some Greek journalists, who mandated Greeks not to vote for Norway [since Norway was favorite to win], the viewers acted fairly and awarded 12 points to UK's Sir Andrew Lloyd Webber and 10 points to Norway»

____________________


Since the source link has become unavailable due to newspaper's bankruptcy, we offer the original text too:

«Η νίκη του νεαρού Νορβηγού βιολιστή σήμανε καλλιτεχνική αναβάθμιση του θεσμού»

Δευτέρα, 18.05.09

Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένα φεστιβάλ του κιτς με αποκρουστικά τέρατα, γυμνόστηθους κενταύρους, αμαζόνες, αυθάδικες κότες και γελωτοποιούς. Μια μέρα ήρθε ένα αγόρι, τους έπαιξε βιολί και τους αποκοίμισε μέχρι τον επόμενο αιώνα. Και έζησε αυτός καλά και ο θεσμός καλύτερα. Το πανηγυράκι έγινε… παραμυθάκι. [...]

Φέτος το πεντάγραμμο εκδικήθηκε. Ο θρίαμβος του Νορβηγού Αλεξάντερ Ρίμπακ πέτυχε περισσότερα από το να φέρει τη Eurovision 2010 στη χώρα των φιόρδ. Σήμανε το τέλος μιας εποχής -όταν το απλό και ωραίο έδινε τη θέση του στο οπτικά εντυπωσιακό- αλλά και την αρχή μιας νέας. Αντίστοιχα και η ανάδειξη σε υψηλές θέσεις τραγουδιών όπως της Ισλανδίας (2η), της Αγγλίας (5η) και της Γαλλίας (8η) και της Βοσνίας (9η) προήγαγε την καλλιτεχνική αναβάθμιση ενός διαγωνισμού που κατά καιρούς δεν απέφυγε να συνδεθεί με την ποπ υπο-κουλτούρα. Ο συνδυασμός κοινού και κριτικών επιτροπών φαίνεται πως κατάφερε να βρει τη χρυσή τομή ανακόπτοντας -αν μη τι άλλο- την πορεία «αστείων» συμμετοχών.

«Κέρδισα γιατί είχα μια ιστορία να πω» είπε το παιδί με το δοξάρι και έτσι απλά αποστόμωσε όσους αναζητούν περίτεχνες «συνταγές» επιτυχίας. Το νικητήριο τραγούδι «Fairytale» συνδύασε -όπως δήλωσε ο ίδιος ο Ρίμπακ- τη μελαγχολία της Λευκορωσίας, χώρας καταγωγής του, με τη χαρά των Νορβηγών και μία ιστορία αγάπης. Με απόσταση σχεδόν 170 βαθμών από τη δεύτερη Ισλανδία, ο 23χρονος έσπασε κάθε ρεκόρ. [...]

Παρά τις «αυστηρές» απαγορεύσεις της Μπέτυς Μαγγίρα αλλά και ουκ ολίγων εκπομπών, που επιχείρησαν να δασκαλέψουν το ελληνικό κοινό να «μαυρίσει» τον Νορβηγό, οι Ελληνες τηλεθεατές και η κριτική επιτροπή ψήφισαν κατά συνείδηση, δίνοντας το 12άρι στον Αντριου Λόιντ Γουέμπερ και την Αγγλία και το 10άρι στη Νορβηγία».